Sunday, March 16, 2008

IBRAHIM ISA - Berbagi Cerita - INTERMEZO - (18) - MERASA LEGA DENGAN KEPERGIAN SUHARTO

IBRAHIM ISA - Berbagi Cerita
-----------------------------------
Jum'at, 29 Februari 2008*

INTERMEZO - (18)

MERASA LEGA DENGAN KEPERGIAN SUHARTO

Beberapa waktu yang lalu Mrs Marjolein Stoop, jurnalis dari Radio Nederland Wereldomroep (RNW) datang ke rumahku untuk mengambil wawancara sekitar Meninggalnya Mantan Presiden Suharto. Hari ini kuterima kiriman Radio Nederland (RNW) sebuah artikel yang ditulis oleh wartawan RNW, René Thijsse, sekitar reaksiku berkenaan dengan meninggalnya mantan Presiden Suharto.

Dikirimkannya pula rekaman wawancara yang diambil oleh jurnalis Marjolein Stoop.

Sebuah situs di internet bernama 'INDISCH 4EVER' Nieuws Weblog telah juga memuat artikel yang serupa. http://indisch4ever.weblog.nl/indisch4ever/2008/01/ibrahim_isa_en_.html>

Dua-dua bahan tsb untuk pengeetahuan pembaca disertakan bersama ini.

Maaf bagi yang tak mengerti bahasa Belanda, kiranya tak akan bisa mengetahui isi dua bahan tsb.

Di bawah ini kedua bahan tsb.

Nederlands NIEUWS

Nederlands > NIEUWS

* * *


IBRAHIM ISA BLIJ DAT SOEHARTO DOOD IS
Door René Thijsse
29-01-2008

MARJOLIEN STOOP in gesprek met Ibrahim Isa (8'41").

Voor Ibrahim Isa is de dood van de voormalige Indonesische president Soeharto een opluchting. Isa leefde decennialang in ballingschap. Hij stond sinds 1965 op een zwarte lijst nadat hij Soeharto een massamoordenaar genoemd had.

isa350.jpg

Ibrahim Isa:

"SOEHARTO WAS CORRUPT. HIJ WAS EEN DIEF, EEN KLEPTOMAN

Foto: Marjolein Stoop/RNW.*


* * *

"Ook na de dood van Soeharto is de politieke situatie in Indonesië niet stabiel. Ik kan nog steeds niet onder mijn eigen naam terug naar mijn vaderland. Het zou namelijk zo maar kunnen gebeuren dat de inlichtingendienst mij meeneemt en dat ik dan verdwijn. Dat kan vandaag de dag nog gebeuren in Indonesië."

Voor de 77-jarige oud-verzetsstrijder Ibrahim Isa is de dood van de zondag overleden ex-dictator Soeharto een opluchting. "Ik heb een last minder, ik zal hem missen als kiespijn." Isa streed jarenlang tegen generaal Soeharto vanuit het buitenland. Sinds hij op een zwarte lijst van ongewenste personen belandde is hij slechts zeven keer terug geweest in zijn geboorteland. Dat deed hij onder een valse identiteit, die hij kreeg van de Nederlandse regering.

* * *
Suharto.jpg
Oud-president Soeharto overleed zondag 27 januari

POSTUUM BERECHTEN
Nu de oud-dictator dood is kan er volgens Isa eindelijk worden geleerd van de fouten uit het verleden. Isa: "Het is goed om postuum Soeharto en zijn generaals te berechten. Dat is ook gebeurd in Spanje na het overlijden van generaal Franco. Soeharto was een massamoordenaar, onder zijn regime hebben grote schendingen van de mensenrechten plaatsgevonden. Hij heeft in Indonesië vele politieke tegenstanders uit de weg laten ruimen. In 1975 lijfde hij Oost-Timor in bij Indonesië. Dat heeft 300.000 Timorezen het leven gekost!"

"Soeharto was corrupt, hij was een dief, een kleptomaan. Dat geldt trouwens voor een groot deel van zijn familie. Zijn familie is de rijkste familie in Indonesië. Voorstanders van Soeharto vinden dat hij Indonesië economisch vooruit heeft geholpen, terwijl hij Indonesië heeft opgezadeld met een schuld van bijna 150 miljard dollar!"

*BALLICHGSCHAP*
Isa begon zijn strijd tegen Soeharto toen deze aan de macht kwam in 1965. Hij werkte ten tijde van de regering Soekarno voor een niet-gouvernementele organisatie. Isa: "De regering Soekarno werd voornamelijk gesteund door communisten en sociaal-democraten. Soeharto vermoordde deze politieke tegenstanders en pleegde in het najaar een staatsgreep. Ik was eind '65 in Havana op een conferentie als voorzitter van een Indonesische delegatie. Daar heb ik verteld wat er gaande was in mijn land, over de staatsgreep en de genocide. Vanaf dat moment was ik een doelwit van Soeharto. Er werd een team gestuurd naar Caïro, waar mijn familie verbleef. Dit met het doel hen naar Indonesië te laten komen zodat ik ook gedwongen werd terug te gaan. Maar ik werd door de Indonesische ambassade ingelicht over de plannen van dat team. Vrienden haalde mij toen over naar China te emigreren om te werken voor een Afro-Aziatisch instituut. Ik heb daar veel geschreven en gepubliceerd."

China en Indonesië
Na twintig jaar Peking moest Isa zijn koffers weer pakken. China en Indonesië haalden de banden aan, waardoor kritiek op de regering Soeharto de Chinezen niet meer zo goed uitkwam. Hij vertrok met zijn gezin naar Nederland. Daar zette hij zijn publicaties tegen het Soeharto-bewind voort.

Nu is Soeharto dood. Toch wil Isa niet meer voorgoed terug naar Indonesië: "Ik ben oud. Mijn familie en vrienden wonen hier. Voor de strijd kan ik beter hier blijven en af en toe naar Indonesië reizen."

Trefwoorden: ibrahim isa , indonesische politiek , soeharto

* * *

No comments: